Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete.
•Gabriel Garcia Marquez - ultima scrisoare din “veacul de singurătate”.

vineri, 7 februarie 2014

FASOLE PRĂJITE CU MĂRAR USCAT

Spre deosebire de Bunica Domnica (bunica mea dinspre mamă), care pregătea fasolea prăjită ca aici,  Bunica Anghelina (dinspre tată), care se trăgea din ținutul Herța, gătea fasolea prăjită ca mai jos.
Trebuie să spun că Bunica Domnica folosea pentru prăjit fasole albe sau pestrițe de mărime obișnuită iar bunica Anghelina folosea pentru prăjit fasole albe cu bobul mare (cam 2 cm lungime) care se numeau ”fasole boambe”. Se pare că acest soi de fasole este nemodificat genetic și chiar așa se numesc: fasole boambe uriase și sunt tradițional românești.
Cu ceva timp în urmă am văzut într-un supermarket  ”fasole boambe” care m-au dus imediat cu gândul la fasolele prăjite ale Bunicii Anghelina.
Am cumpărat vreo 300 g (fiind singură, am spus că-mi ajung), dar nu am reușit să le gătesc decât zilele trecute.
Iată rețeta bunicii Anghelina și peripețiile mele în realizarea ei:
Ingrediente:
300 g fasole boambe
O ceapă
2 linguri cu ulei (bunica folosea untură sau ulei presat)
Mărar uscat (are alt gust față de mărarul proaspăt)
Sare și piper după gust
Murături pentru servit (eu am folosit salata de ardei kapia copți) 

Preparare:
Fasolele se aleg de eventualele impurități și se pun la înmuiat de seara până dimineața, când se scurg de apa în care s-au muiat, se clătesc, se pune apă curată și se pun la fiert. Până aici toate au decurs conform rețetei, doar că, atunci când fasolea era fiartă, deasupra pluteau coji groase de la unele boabe, lucru care nu se întâmpla cu fasolele pe care le fierbeau mama și bunicile mele. Deci, fasolea cumpărată de mine din supermarket nu era din soiul de mai sus, ci erau amestecate cel puțin două soiuri (unul își pierduse pielița, altul nu, rămăsese prinsă de bob, dar era foarte tare). Să arunc toate fasolele, nu m-am îndurat așa că le-am cojit pe toate, bob cu bob, 

(ca si pe bob), operație care, contrar așteptărilor a mers destul de ușor, numai că unele boabe s-au sfărâmat.
Apa în care au fiert fasolele nu se aruncă ci în ea se pun înapoi boabele curățate de coji.

Ceapa se taie mărunt și se pune în tigaia  cu ulei încins. 

Când ceapa s-a muiat puțin, se adaugă fasolea 

și o parte din apa în care au fiert. Se fierbe câteva minute, se presară mărar uscat, se sărează și se pipărează. 

Nu se scade prea tare, fasolea prăjită trebuie să mai păstreze ceva zeamă. 

Se servește cu murături . Eu am ales o salată de ardei kapia copți. 

Este o mâncare grozavă pentru zilele de post, pentru vegetarieni și nu numai. Astăzi nu știu cine mai mănâncă acest gen de mâncare dar bunicii noștri cu aceste mâncăruri simple și gustoase treceau posturile.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu