Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete.
•Gabriel Garcia Marquez - ultima scrisoare din “veacul de singurătate”.

sâmbătă, 17 noiembrie 2012

RAȚA UMPLUTĂ CU SARMALE, CA LA HANUL ANCUȚEI

Acum câteva luni, în drum spre Bucovina, am oprit la Hanul Ancuței. Printre bucatele tradiționale românești, în meniu  se afla și rața umplută cu sarmale. Pentru că mi-a plăcut, am pregătit și eu rețeta.
Rața (de fapt rățoiul),  a fost cumpărat  de mama mea din piață. Pentru că nu am știut cât este de tânără, am pus-o pentru câteva ore la marinat.
Deci iată rețeta, așa cum am pregătit-o eu:

Ingrediente:
O rață
50 g unt
Sare și piper după gust
Boia de ardei 

Pentru marinată:
½ kg vin
Un morcov
O ceapă
Câteva boabe de piper

Pentru sarmale și patul de varză călită:
2 cepe
Un morcov
O ceașcă de cafea cu orez
½ kg carne tocată (porc și vită)
2-3 linguri pastă de roșii
Verdeață (mărar și pătrunjel)
Sare și piper după gust
O varză murată
4-5 linguri cu ulei
2-3 foi de dafin 

Preparare:
Se face o marinată din vin amestecat cu aceeași cantitate de apă, o cepă tăiată peștișori, un morcov tăiat rondele și câteva boabe de piper. Se pune rața, având grijă ca lichidul să o acopere. Se lasă la marinat 1-2 ore.
Dacă rața este tânără, se renunță la marinare.
Se scoate rața din marinată și se șterge cu prosoape de hârtie. Se sărează și se pipărează atât pe exterior cât și în interior.

Se prepară sarmalele:

În 2-3 linguri cu ulei se adaugă cele 2 cepe tăiate peștișor. Se călesc ușor, fără a se rumeni, după care se adaugă morcovul dat pe răzătoare și se călește și el.
 
Se adaugă orezul,
 
se călește puțin apoi se adaugă pasta de roșii,
 
 2 ceșcuțe cu apă și verdeața tocată.
 
 Se fierbe până scade apa. Se adaugă carnea tocată, Se condimentează cu sare și piper, se ia de pe foc și se lasă să se răcească.

Se pregătesc sarmalele în foi de varză.

Cu sarmalele acestea se umple rața
 
apoi se coase.
 
Se unge cu unt, se presară cu boia de ardei, se  pune într-o tavă cu pieptul în jos și se toarnă din lichidul în care s-a marinat rața, cam atâta cât să acopere pieptul raței (pentru a se fierbe sarmalele) apoi se dă la cuptor.
 
Din când în când se stropește rața cu lichidul din tavă.  Când lichidul a scăzut și rața este rumenită pe spate, se întoarce cu pieptul în sus să se rumenească și acesta. Când s-a rumenit frumos, rața este gata.
 
Mie mi-au mai rămas sarmale pe care le-am fiert separat.
Foilor de varză rămase li se scot nervurile,
 
se fac rulouri
 
și se toacă foarte fin.
 
Se pune la călit în restul de ulei. Se condimentează cu piper și foi de dafin (sare nu mai este necesar, varza murată fiind destul de sărată).

Rața se servește pe patul de varză călită cu mămăligă caldă și eventual un ardei iute.

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu