Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete.
•Gabriel Garcia Marquez - ultima scrisoare din “veacul de singurătate”.

joi, 19 noiembrie 2009

COLTUNASI CU CARNE


Zilele trecute am gasit pe un forum rusesc o reteta de coltunasi cu carne, pe care am si copiat-o pe celalalt blog al meu CAIETUL CU RETETE. Asta mi-a adus aminte de copilarie, cand coltunasii fie ca erau umpluti cu branza sarata si se serveau cu smantana alaturi, fie ca erau umpluti cu carne si se serveau cu un sos alb pe baza de unt, fie ca erau in numeroase variante dulci: cu branza si stafide, cu magiun, cu dulceata de visine, de frupt sau de post, erau nelipsiti din meniu (li se mai spunea chiroste).
Asa ca astazi am ales si eu o varianta cu carne si anume piept de pui, insa reteta mea difera de cea ruseasca. Iata varianta mea:
Ingrediente:
Umplutura:
300 g piept de pui tocat
o ceapa mica sau 1/2 mare
2-3 fire de ceapa verde
un ou
o lingura de ulei
cateva fire de patrunjel verde
sare si piper dupa gust
Aluatul
1/2 lingurita de sare
2 oua
faina cat cuprinde
In plus:
50 g unt si patrunjel fin tocat sau
sos pesto sau
chechap

Preparare:
Umplutura:
Se pune la incins o lingura de ulei.
ceapa se toaca si se pune in tigaie sa se moaie putin, nu se prajeste.

Se adauga carnea tocata.

Se fierbe carnea in sucul propriu pana se albeste si scade toata zeama. Daca carnea nu este inca fiarta, se adauga putina apa calda.

Se adauga patrunjelul tocat, sare si piper dupa gust si se lasa sa se raceasca.

Dupa ce s-a racit se adauga un ou crud si se amesteca bine.


Aluatul:
Se cerne faina pe planseta. Se face o adancitura in care se pune sarea si 2 oua.

se framanta pana nu se mai lipeste de maini, adaugand atata faina cat sa obtinem un aluat tare, dar mai moale decat cel de taietei.

Se intinde o foaie.

Se taie patrate si in fiecare patrat se pune cate o lingurita de umplutura.

Se unesc varfurile pe diagonala si se preseaza intre degete marginile, obtinandu-se o "pernuta" triunghiulara.

Se lasa putin sa se zvante.
Intre tinp se pune la fiert apa su sare si o lingurita de ulei, intr-o cratita destul de larga.
Cand apa fierbe se pun coltunasii si se amesteca usor cu o lingura ca sa nu se prinda de fund. Se fierb 5-6 minute si cand s-au ridicat la suprafata apei, sunt gata.

Se scot cu grija si se pun intr-o strecuratoare.

Se servesc fie fierbinti cu putin unt deasupra si patrunjel tocat:

Fie cu sos pesto:

Fie cu keceap:


fie cu un sos pe care l-am facut din umplutura ramasa fiarta cu o lingura de smantana grasa:

6 comentarii:

  1. Faptul ca practic fierbi carnea in tigaie si apoi o fierbi din nou in coltunasi face sa piarda din savoarea ei, carnea trebuie amesteca cu mirodeniii si ceapa calita, dar nu trebuie calita, reteta e buna oricum. Plus ca se pot face si forme rotunde cu un pahar, astfel nu consumati colturile triunghiului pline de aluat, acesti coltunasi rotunzi se numesc pilimeni. E mai indicat ca sosul de la sfarsit sa fie facut din otet si pipernegru pus intro farfurioara, ii ofera un gust piscator fata de continutul sau.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, daca ai citit postarea de la inceput, ai vazut ca am specificat ca aceasta reteta pe care o pregatea mama in copilaria mea este probabil de inspiratie ruseasca (tata era nascut in tinutul Herta), iar orasul copilriei mele este Dorohoi. Pelmeni (пельмени) este traducerea ruseasca pentru coltunasi sau chiroste cum li se spune in nordul Moldovei. Pelmenii se pregatesc asa cum spui tu (mai putin sosul de otet de care nu am auzit). Vezi pe celalalt blog al meu traducerea de pe un forum rusesc pentru pelmeni, asa cum sunt pregatiti "acasa" la ei.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mie mi se pare foarte interesanta reteta si cred ca sant si foarte gustosi,sincera sa fiu pina acum am facut doar coltunasi cu branza,am sa incerc si reteta ta.brava arata super de pofticiosi!

    RăspundețiȘtergere
  4. NU STIU DACA AI SA MAI RASPUNZI ,DAR CUM AI FACUT SOSUL , DIN ZEAMA DE LA FIERTURA, www,miha_g58@yahoo.com te rog sa-mi spui MUTUMESC

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu, sosul l-am facut din uplutura ramasa (nu am apreciat bine cantitatea de umplutura si mi-a ramas) peste care am pus cateva linguri de smantana, am pus pe foc si am adus la fierbere, am potrivit de sare si piper si asta este sosul.

    RăspundețiȘtergere